Saturday, February 14, 2009

Gotong-royong for our ride Part-2

14hb febuary 2009...hari ni buat kedua kalinya all moutain pedalars member, turun padang untuk bergotong royong menghabiskan kerja2 pembersihan laluan trek yang tertungak minggu lepas...bukannya apa kalau dah bersih nanti semua orang akan rasa enjoy untuk berkayuh dilaluan nih tanpa ragu2 atau sesat ditengah jalan kalau kena tinggal ngan geng2 lain yang terlebih power macam aku ...thehehehe... hari nih aku bawak org rumah ngan dua orang anak aku skali..depa nak ikut...boring dok kat umah ...hmmm mau tak mau kena bawak gak la..
sekali tengok pic nih macam tak dak apa jer...tapi ada makna disebalik nombot 80 puluh tuh....kan bang mat kan?...
hari nih perjumpaan awal pagi sebelum memulakan kerja di kedai peknga hidayah ...
lepas pekena peknga sorang sebiji ...kami semua terus ketapak permulaan misi ...
bro j tengah membahagikan tugas kepada setiap orang yang hadir...
tiba2 ada sorang pak long nih nak lalu siap bawak senapang lagi....tuan tanah kedaung kot...
dengan senyuman mesra pak long tadi berlalu ngan senapang patahnya...nasib dia tak marah ...
bro maskut ngan cat spray merah buat tanda laluan...
"setakat cat ja mana nak nampak ikat pastik ni skali baru nampak" haikal.
"ya betui haikal aku pun nak ikat pastik gak" bro maskut.
bro ni orang kuat bro jais nih... bawak 4x4 memang terer...tak takut langsung macam boss dia..
"ni kat sini kena tanda gak nih ada simpang" bro j..
gaya seorang raja bukit bersama kasut getah kaler putih beliau...thehehe...
tu tengok tuh bukan kata kayuh ja champion...jalan kaki naik bukit pun kuat gak...aku rasa kasut dia tu banyak membantu kot...
"tudia punya curam tayar pun tak leh nak gigit jalan" abg wan
dah naik tinggi2 silap jalan pulakkk....ish susah gak kalau tuan tanah kedaung tak dak nih...nak tanya sapa?
mau tak mau kena turun balik la...silap jalan broo...
"buang semua tanda tadi kot satni penat org panjat bukit tuh"abg wan.
ni bulu ayam hutan mungkin dah jadi juadah musang ... bro j habaq kat aku..
ni org yang bagi permit kat aku nak kayuh..thehehe..kalau permit tak lulus ...hancus ler..
ni penasihat tukang keluar permit....anak sulung aku..
ni plak bakal raja bukit nih...pi mana semua nak ikut...tension aku...
"ehh..nak panjat kot mana ni?"haikal... abg wan ngan haikal sibuk buat keja masing2...
hmmmm....ambik kesempatan nampak....theheheee...
"shahrul ada lembu bawah hilux ni" haikal.."mana mana? ada ka?"shahrul..."taik lembu ja kot" abg wan....kihkihkih...depa nih macam nepal tanam sawit punya riuh...
semua org begitu tekun buat kerja...
aksi 3 sekawan menumpang hilux bro jais...
jalan nih best...masa kayuh tak perasan..naik hilux baru tau betapa trailnyeee...
"aduih..penyegat balun blakang aku pedih...pedih"bro maskut.
bro jais asik ngan lensa beliau merakam laluan dalam hutan getah nih...
aksi dua bijik 4x4 ikut trek hutan...
kalau sapa tak mai memang rugi .....best laluan nih..
bunga hutan menanti kehadiran para pedalars...cantik...
"op...op...op pelan skit bro j...nak tertunggin dah nih"abg wan/shahrul....thehehe padan muka hampa....
hilux kesayangan sedang beraksi panjat bukit sambil diperhatikan oleh phyezal kat blakang ....
nu jalan kat bawah nu masih banyak trek yang masih belum diterokai oleh mountain pedalars member...
aik?...ingatkan beskal ja kena tolak...moto pun nak kena tolak gak ka phyezal??? thhehe
"snap bagi nampak mancho tau bro j.."phyezal
abg mat ngan gaya seorang renjer hutan ajak kami teruskan perjalanan...
"wei wei jom pi depan nu abg mat kelui dah nu"
melambak bukit kat sini...kalau rajin dapat trek sempoi punyaaaa..
abg mat ngan rc baka merida ngan phyezal dok cucuk angin hilux bro j...nak potong jalan sempit..
last last abg mat nekad potong bro j gak diikuti phyezal...tak sabaq nampak...
haikal dok terenyih tak tentu pasal ...seronok dok blakang hilux kot..? thehehe....
odd naik moto kat blakang nu...kena tinggal ngan abg mat ler tuh...thehehe...
"ok ok kat pokok nih pun kita ikat gak...tapi jgn kuat sangat satni dia tak leh napas lak"abg wan
tiba-tiba abg mat berenti kat depan kami...plug moto kong plak aduih...macam2 dok ada....
sampai kat puncak bukit...berehat seketika sambil makan mushroom soup...sodap...
anak ngan bini aku bz menyediakan mushroom soup untuk semua org...
sambil2 tuh ambik gambar kat bawah nuh....
"nak siap dah sat-sat nak ceduk"
makanan yang dibawa bro j ngan hilux dia masih banyak lagi .... gua respek lu la bro j .....
"aku rasa aku dah kenyang dah...cuba hang tengok kat sana sat...depa buat apa tu?"shahrul...
ops....hang buat apa tu haikal?? thehehe...."buat2 tak nampak dia haikal"zainal.... kihkih.... macam2 posing dok ada lam hutan nih....thehehe...
abg mat tumpang moto odd...moto dia tinggal kat blakang plug jem....riuh rendah abg mat takut naik moto ngan odd...hehe...
ni nampak nih ...helmet abg mat naik moto..dah kopak...tapi kalau helmet naik beskal ...mahai dari moto rc dia thehhee....

"abg mat lepaih ni pi la beli helmet baru habuan nek moto bahaya tuh helmet kopak" bro j..
"saya bukan tak mau beli helmet baru...tapi kalau beli yang baru bau dia dah tak sama dengan yang nih..."thehehe
anak aku plak org dok sibuk bersembang dia sibuk dok kais tanah...hmmm balik satni kena dobi la budak nih...bagi bersih balik ...
dua ekor anjing dok ushar line..nak lalu takut...bro j dok ada..thehe...

"tangkap anjing tu buat soup sodap tuh" thehehe....
org2 kuat abg jais ....tanpa mereka maka sukarlah kerja2 kami...terima kasih bro j..
mee segera ada, mushroom soup ada macam2 ada kat ataih nih...cuma tinggal nak makan ja...
"tu kat situ jangan lupa tanda lak...satni tersesat plak " bro j...
"lekas haikal tanda, nak balik dah nih..moto saya lam hutan tak amik lagi...satgi siam potong getah balas lak" abg mat....sayang gak abg mat kat moto tuh...thehehe...
"kita ikat pastik ni skali bagi clear skit " haikal
ok jom balik ...amik moto abg mat skali..plug moto takdak jual dalam hutan nih...
tu...tinggal moto buruk tu siap kunci kat tengkuk skali ....thehehe...
angkat2 kita humban blakang nih ja...thehehe...
bro jais sedang mengayakan helmet kesayangan abg mat...nampak macam mat rempit terlebih usia pun ada nih...hehehe
"helmet nih kopak peet...ni tengok nih" bro j...
moto rc ni siap pakej seat dia lobang2 lagi...bleh simpan air nih....thehhee
moto ni baru ada 4 speed...beskal tuan dia ada semilan speed...ish...ish pilih kasih tui tuan dia nih
moto dah naik hilux ngan tuan dia skali...hehehe...lain kali masuk hutan bawak plug spare na..hehe
on the way turun balik tuh bro j tetiba berenti..."peet hang tengok helmet ni..dia lagi elok pada helmet abg mat...amik gambaq bagi satu dunia tau helmet abg mat buruk..theheheh"

sebelum balik singgah kedai peknga hidayah dulu minum....
org kuat team gerek gunung, kalau tak dak dia ..tak meriah la, pakai tak jumpa la trek best2.. gaya posing abg mat macam dato'2 je...hehehe...terima kasih atas usaha abg mat mencari trek2 baru... u memang best cayalah....
last skali sebelum balik,aku snap gambar nih...abg mat lak dok ushar aku jer...takut aku sabotaj moto rc dia la tuh....hehehe sayang sungguh dia kat moto ni. ...apa2 pun hari nih aku rasa puas keluar dengan member2 semua...komitmen yang ditunjukkan amat membanggakan.. isteri dan anak2 aku plak tak sabar nak ikut lagi...aku puas..... terima kasih semua, kalau ada tersalah coretan pohon maaf aku pinta, gurauan tidak dapat dipisahkan dalam hidup aku....hehehe....

1 comment:

Cik Jah said...

halamakkk bestnya...nak ikut nak ikut....nak mkn pekngaaa..

Post a Comment